12 nøkler til Suksess. Nøkkel 1: Tydelige mål

22. februar 2019 | Blogg, Faglitteratur

I bloggene våre for 2019, vil vi med jevne mellomrom dele tanker og avsnitt fra boken 12 nøkler til suksess av John Evan-Jones med dere. Her følger et utdrag fra kapittel 1, som omhandler den første nøkkelen: Tydelige mål.

Tekst: John Evan-Jones. Oversatt til norsk av Ewy Myrhaugen.

”Et mål uten en deadline, er bare en drøm”
John Evan-Jones

John Evan-Jones

John Evan-Jones

Alle har drømmer og ønsker for hva de vil med livene sine. Men drømmer er bare ønsketenkning – med mindre du setter en dato for når drømmen skal oppfylles. Fundamentet, som støtter din suksess, er målet ditt. Forfatteren Lewis Carroll uttrykte dette da han skrev følgende i romanen Gjennom speilet:

En dag kom Alice til en korsvei og fikk øye på en katt oppe i et tre. «Hvilken vei skal jeg ta?» spurte Alice. «Hvor vil du hen?» svarte katten. «Det vet jeg ikke,» svarte Alice. «I så tilfelle,» svarte katten, «spiller det ingen rolle.» 

Med jevne mellomrom står vi alle ved veiskiller. Det er der vi skal ta beslutninger som får innflytelse på resten av livet. Som Lewis Carrolls katt eksemplifiserte, så har vårt valg ingen betydning hvis vi ikke vet hvor vi skal. I boken «Veien til personlig suksess» har jeg skrevet mye om betydningen av å ha et mål, men jeg vil motstå fristelsen her. I stedet vil jeg begrense meg til å si at mål skaper orden ut av kaos.

Når det er sagt, vil jeg imidlertid understreke at mål ikke er livets ultimate formål – de er bare midler til å oppnå det man gjerne vil. Det betyr at vi kan fokusere og gå i riktig retning. Å oppnå mål vil aldri i seg selv være nok til å gjøre oss lykkelige. Det som gir oss den mest dyptgripende og varige følelsen av tilfredshet, er den personen vi er blitt etter å ha mestret alle hindringer og frustrasjoner vi måtte beseire for å oppnå målene. Alt i alt, lykke er ikke et mål i seg selv – lykke er en positiv bivirkning i et fullbyrdet liv.

En av dem jeg først intervjuet, sa at hvis vi hver måned sparte noen penger til alderdommen, var det akkurat hva vi ville få ut av det – svært lite. Det beste middelet mot en beskjeden inntekt i vår alderdom er MÅL. Så i stedet for å lage en pensjonsordning, hvorfor ikke lage en målplan? Det er mye billigere, og utbyttet er mye større. Det kan godt være den beste investeringen du noensinne har gjort. Det første trinnet i målsettingsprosessen er selvanalyse. En målsetting er et kraftig verktøy, men mange mennesker synes ikke å ha forståelse for det. Den følgende analyse kan være svært nyttig for de av dere som av og til glemmer å sette mål.

Det er selvfølgelig mange årsaker til at folk ikke setter mål. Her følger de ti vanligste. Se på listen nedenfor merk deg de som du mener passer best for deg.

  1. Jeg frykter nederlag
  2. Jeg vet ikke hvordan jeg setter meg et mål
  3. Jeg er for utålmodig/lat
  4. Mine mål er uoppnåelige
  5. Jeg frykter avvisning
  6. Jeg har ikke tid
  7. Jeg har begrensende overbevisninger
  8. Jeg forstår ikke betydningen av å sette meg et mål
  9. Jeg er redd for kritikk
  10. Jeg har et negativt selvbilde

Hvis du har krysset av på flere årsaker, bestemmer du deg for hvilken av dem som er den viktigste.

Tenk over det. Denne årsaken kan godt være det eneste hinderet mellom deg og suksess. Det er en ganske skremmende tanke, er det ikke? Det er veldig liten avstand mellom suksess og nederlag, og du har muligens nettopp identifisert hvor kort din avstand er. 

Hemmeligheten med å sette seg et mål 

Hemmeligheten er at man jobber seg baklengs inn i målsettingen. De fleste mennesker jobber uvilkårlig fremover på den måten at de planlegger sine kortsiktige mål, og hvis de oppnår dem, fortsetter de mot sine mellommål, og hvis de oppnår dem, sikter de mot mer langsiktige mål, forutsatt at de har slike.

Dette er ikke noen plan, det er oppskriften på en katastrofe.

Hvis du derimot setter et langsiktig mål først og deretter bestemmer deg for mellommål og til slutt finner ut hva det kortsiktige målet skal være, er muligheten for å oppnå suksess betraktelig større. Dette skyldes at det langsiktige målet er vår egentlige destinasjon, og våre mellommål og kortsiktige mål bare fungerer som veivisere.

Forestill deg at du gjerne vil invitere en kollega ut på en kopp kaffe. Det er to måter å gjøre det på. Du kan ringe kollegaen og si: 

«Skal vi ta en kopp kaffe?» 

Eller du kunne være mer spesifikk og si:  

«Skal vi møtes til en kopp kaffe i kveld kl. 19 på Kafe Sofus?» 

Det er selvfølgelig mest effektivt å være spesifikk, men allikevel bruker mange mennesker den første modellen når de planlegger karrieren, parforholdet eller livet. Det er derfor ikke rart at mange mennesker kjøper pensjonsforsikring.

Målsettingens syv trinn 

Hvis du vil være sikker på at du ikke bare setter deg et mål, men også kan oppnå det, kan du bruke følgende syv trinn.

  1. Prioriter
    Skriv ned målene dine, og sorter dem slik at de er i prioritert rekkefølge. Når du har gjort det, skriver du det målet som du mer enn noe annet ønsker å oppnå. Hvis du har flere mål med like stor betydning for deg, må du bestemme deg for hvilket du ønsker å oppnå først.
  1. Vær spesifikk
    Når du har satt det viktigste målet, må du være så spesifikk som mulig. Et dårlig formulert mål er ikke mye bedre enn ingen mål. «Jeg ønsker å bli forfremmet i jobben» er ikke et tydelig mål, da er det mer tydelig å skrive: «Jeg ønsker å bli forfremmet til salgsleder hos XYZ i Oslo.»
  1. Skriv en deadline
    Skriv datoen for når du ønsker å nå målet. Husk, et mål uten en tidsfrist er bare en drøm. 
  1. Sørg for en riktig balanse
    For å kunne yte ditt beste, er det viktig at du finner den rette balansen mellom karriere og personlige mål. 
  1. Forplikt deg
    Du føler deg forpliktet til målene dine når du har skrevet dem ned. Som et mål uten tidsfrist er en drøm, er et mål som ikke er skrevet ned, bare en intensjon og ikke en forpliktelse. 
  1. Visualiser målene dine
    Visualiser et bilde av deg selv når du har nådd målet ditt. Så ser du for deg alle fordelene dette vil medføre. Skap et tydelig bilde av deg selv – hvordan du ser ut, hva du føler, hva du har på deg, ditt nye kontor, dine venners og kollegers reaksjoner og så videre. Bevar dette bilde og ta det frem flere ganger om dagen. 
  1. Vær realistisk
    Golfmesteren Greg Norman beskrev dette perfekt da han sa: «Å sette seg et mål er en kunstart. Kunsten består i å sette målet på det rette nivået – hverken for høyt eller for lavt.» 

Mange mennesker setter sine mål for lavt på grunn av mangel på selvtillit. Andre setter dem altfor høyt grunnet mangel på objektivitet.

Personlig vil jeg heller sette meg høye mål og nesten klare dem, enn å sette meg lave mål og nesten klare dem.

Uansett hvilket langsiktig mål du har satt deg, kan du raskt sjekke om det er realistisk eller ikke ved å stille deg selv spørsmålet:

«Er det noen andre som har oppnådd det målet før?» 

Hvis svaret er ja, så vet du at målet er oppnåelig. Hvis svaret er nei, så må du undersøke hva grunnen er. Det kan godt være at målet er så nytt og ukjent at ingen har tenkt på det før. 

Du må huske på at det ofte er ganske alminnelige mennesker som oppnår ekstraordinære resultater, og basert på disse resultatene, er de ekstraordinære mennesker. 

På et psykologisk plan er langsiktige mål å foretrekke. De hindrer deg fra å bli skuffet hvis du ikke når de kortsiktige målene.

I nyhetsbrevene og bloggene våre for 2019, vil vi med jevne mellomrom dele tanker og avsnitt fra boken 12 nøkler til suksess av John Evan-Jones med dere. 

Dette er vår historie, dette er vår plattform, og vi videreutvikler Evan-Jones etter beste evne i John´s ånd, og etter hans prakademiske tankesett.

Og hva betyr det at noe er prakademisk? Med det mener vi at vi er praktisk orienterte, at vi kobler faglig relevant innhold med praktiske verktøy som kan tas i bruk i hverdagen på din jobb umiddelbart.

Likte du det du leste? Abonner på nyhetsbrevet vårt.

Motta ferske blogginnlegg og nyheter, samt invitasjonene til gratis fagsamlinger på Evan-Jones huset.

Nyhetsbrevet sendes ut ca. hver 14. dag. Du kan melde deg av igjen når som helst.

Pin It on Pinterest