Tjenester / Strategi

Hva er strategien ?

Vi skal ikke bare forstå, vi skal hjelpe deg som kunde med å skape varig endring der det kreves. Vi tillater oss å se muligheter der andre ser begrensninger.

Strategi

Har dere en tydelig strategi?

En viktig forutsetning for økt lønnsomhet og vekst er en klar og tydelig strategi. I over 20 år har vi utfordret våre kunder på strategisk ledelse ved å:

  • Utfordre grenser og etablerte sannheter
  • Stille de riktige spørsmålene
  • bryte mønstre

Gjennom samskaping hjelper vi deg og din bedrift med de strategiske prosessene som sikrer at dere lykkes

1
Strategiplan

Utvikling av strategiske planer handler om de viktige valgene. Den enkelte bedrift eller organisasjon må velge hvor man skal konkurrere og hvordan man vil gjøre det.

2
Forretningsutvikling

Forretningsutvikling dreier seg om å identifisere, vurdere og utvikle nye, eller forbedre eksisterende, forretnings­muligheter. Det handler om å se nye muligheter og utnytte disse for å skape ønsket vekst og utvikling.

3
Virksomhetsplan

Virksomhetsplanen er et nyttig verktøy for å lykkes med å nå de årlige målene

4
Organisering

Hovedformålet med en organisasjonsstruktur er å tydeliggjøre ansvar og beslutningsmyndighet, samt sikre optimal ressursutnyttelse.

5
Prosjektstrategi

De fleste virksomheter er utsatt for et kontinuerlig endringspress, som kan skyldes både interne og eksterne forhold. Men det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større organisatoriske endringer.

6
Målstyring

Styringsmålene gir handlingsplaner for å nå mål.  Økonomien må avstemmes målbildet.

1
Strategiplan

Utvikling av strategiske planer handler om de viktige valgene. Den enkelte bedrift eller organisasjon må velge hvor man skal konkurrere og hvordan man vil gjøre det.

2
Forretningsutvikling

Forretningsutvikling dreier seg om å identifisere, vurdere og utvikle nye, eller forbedre eksisterende, forretnings­muligheter. Det handler om å se nye muligheter og utnytte disse for å skape ønsket vekst og utvikling.

3
Virksomhetsplan

Virksomhetsplanen er et nyttig verktøy for å lykkes med å nå de årlige målene

4
Organisering

Hovedformålet med en organisasjonsstruktur er å tydeliggjøre ansvar og beslutningsmyndighet, samt sikre optimal ressursutnyttelse.

5
Prosjektstrategi

De fleste virksomheter er utsatt for et kontinuerlig endringspress, som kan skyldes både interne og eksterne forhold. Men det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større organisatoriske endringer.

6
Målstyring

Styringsmålene gir handlingsplaner for å nå mål.  Økonomien må avstemmes målbildet.

Les mer om hvordan vi
hjelper deg å lykkes:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Organisering

Organisering

Hovedformålet med en organisasjonsstruktur er å tydeliggjøre ansvar og beslutningsmyndighet, samt sikre optimal ressursutnyttelse.

Organisasjonsstruktur er en fremstilling av en organisasjons oppbygging. En slik struktur er ment å skaffe et overblikk over organisasjonen for å skape innsikt til interne brukere som ansatte og ledere, men også eksterne brukere som offentlige myndigheter, kunder og leverandører.

Sentrale hovedelementer:

Organisasjonskart

Målet for enhver virksomhet er å ha et organisasjonskart som tydeliggjør ansvar og beslutningsmyndighet.

Dette skal selvsagt henge sammen med virksomhetens kortsiktige og langsiktige mål og strategier. Hvordan man velger å organisere seg, vil i så måte bety mye for hvordan utøve styring og lederskap i hele virksomheten.

Sentrale og viktige spørsmål vil være hva som skal være utgangspunktet for oppgavene som skal løses. Skal det være en hierarkisk oppbygning, en linjeorganisering eller bare en kompetent og faglig tilnærming. Nedenfor er det skissert opp et eksempel på organisering etter funksjon og forretningsområde.

Intern kommunikasjon og samhandling

Sammen med våre kunder definerer vi en optimal struktur for den enkelte virksomhet, med formål om å skape en effektiv drift med optimal samhandling og læring.

Eksempel på viktige elementer i en strukturprosess:

  • Møtestruktur og samhandling på ulike nivå i virksomheten
  • Intern kommunikasjon og informasjon
  • Hvordan drive resultatsikring
  • Erfaringsutvekslingen og læring i virksomheten
Rolle- og stillingsbeskrivelser

En tydelig rolledefinering er grunnlaget for at den enkelte medarbeider skal prestere som forventet. En klargjøring av rollene på alle nivå i virksomheten er nødvendig for å kunne ta ut potensialet og oppnå maksimal effektivitet.

Alle rollene og stillingene i bedriften blir definert med formål, mål, forventninger, oppgaver, mandat og myndighet. Vi utarbeider på samme grunnlag effektive stillingsbeskrivelser med relevans til den arbeidshverdagen so den enkelte medarbeider opplever i praksis.

Roger Årdal
Daglig leder og senior rådgiver
Strategiske endringsprosesser

Strategiske endringsprosesser

De fleste virksomheter er utsatt for et kontinuerlig endringspress, som kan skyldes både interne og eksterne forhold. Men det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større organisatoriske endringer.

Mange endringsforsøk går ikke som planlagt. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som kjennetegner vellykkede organisasjonsendringer. Det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større organisatoriske endringer. Endring tar tid og må tas på alvor.

Større endringer krever ofte dyptliggende endringer i organisasjonens strukturer og kultur.

For at endring skal finne sted i organisasjonen må ansatte tenke, føle og gjøre noe annerledes.

De mentale endringene er en av de største og viktigste utfordringene for å få til en varig endring. Å gjennomføre en vellykket endringsprosess krever spesiell kompetanse innenfor flere fagområder. Derfor er det ikke tilrådelig å gi seg i kast med større endringsprosesser uten tilstrekkelig kunnskap og erfaring i endringsledelse og involverende prosesser spesielt.

Det finnes mange type endringsprosesser som kan være viktige å sikre at blir vellykket. Det kan være en strategisk endringer som eksempelvis en fusjon, et oppkjøp eller en viktig intern justering i organisasjonen.

Roger Årdal
Daglig leder og senior rådgiver
Forretningsutvikling

Forretningsutvikling

Forretningsutvikling dreier seg om å identifisere, vurdere og utvikle nye, eller forbedre eksisterende, forretnings­muligheter. Det handler om å se nye muligheter og utnytte disse for å skape ønsket vekst og utvikling.

Forretningsutvikling kan omfatte mange ulike typer prosesser og går gjerne på tvers av ulike avdelinger og fagområder. Vi i Evan-Jones benytter derfor en tverrfaglig og løsningsorientert tilnærming hvor vi trekker inn rådgivere med bakgrunn fra forskjellige fagområder.

Prosesser med forretningsutvikling foregår både i privat og offentlig sektor. I offentlig sektor snakker man gjerne om virksomhetsutvikling, men prinsippene er de samme.

Hovedprosessen består av tre faser:

1. Kartlegging

Kartlegge alternativer og identifisere mulighetsrom.

2. Iverksetting

Iverksette effektive prosesser for evaluering og prioritering av handlingsalternativer

3. Implementering

Effektiv implementering og iverksettelse av de prioriterte tiltakene

Roger Årdal
Daglig leder og senior rådgiver
Strategiplan

Strategiplan

Utvikling av strategiske planer handler om de viktige valgene. Den enkelte bedrift eller organisasjon må velge hvor man skal konkurrere og hvordan man vil gjøre det.

Dette innebærer først og fremst å definere hvilke produkter, tjenester, konsepter og markeder man skal satse på. For å sikre gode og riktige valg baseres disse på strategiske analyser av både interne og eksterne forhold som blant annet markedsattraktivitet og konkurransefortrinn.

Vi deler inn strategiutvikling i tre hovedkategorier:

Konsernstrategi

Strategi for et konsern med flere relativt uavhengige forretningsområder.

Selskapsstrategi

Strategi for et selskap med relativt ensartet virksomhet.

Forretningsstrategi

Strategi for et forretningsområde i et konsern eller selskap.

En typisk strategiprosess for et konsern, selskap eller forretningsområde medfører ofte en bevissthet i måten å jobbe på og klare prioritering av tiltak som er viktig for å oppnå ønskede resultater. Vår erfaring er at de organisasjoner som har en god strategiplan ofte oppnår bedre resultater enn de som ikke har.

Hensikten med en strategiplan
  • Bevisstgjøring av hvor man vil
  • Sikre at man som virksomhet når sine mål både på kort og lang sikt
  • Få hele organisasjonen til å gå i riktig retning
  • Organisering og optimalisering av ressurser
  • Verktøy for ledelse og styring i hverdagen

Roger Årdal
Daglig leder og senior rådgiver
Bodil Skjørestad
Senior rådgiver og coach

Vi oppnår resultater sammen med kundene våre

Økte omsetning fra 50 til over 100 millioner på 3 år

"Det at vi utarbeidet en tydelig og langsiktig salgsstrategi sammen med Evan-Jones har bidratt til at vi doblet omsetningen vår i løpet av 3 år.

Med en tydelig strategiplan i «baklommen» så har det vært «enkelt» for meg som daglig leder og salgsansvarlig å ta gode beslutninger i hverdagen, både i forhold til hvilke markedsområder og kundeprosjekter som skulle prioriteres."

Ola Hegrestad
Daglig leder i Treprosjekt AS
Ledelse

Snakk med oss om din Strategi

Evan-Jones har flere rådgivere med spisskompetanse innen strategi og strategiske prosesser. Kontakt oss for en uforpliktende prat, så tar vi det derfra.

Bodil Skjørestad
Senior rådgiver og coach
Roger Årdal
Daglig leder og senior rådgiver