Tjenester / Organisasjon
Strategi + praksis = Kultur
Gjennom samskaping hjelper Evan-Jones organisasjoner og team med å nå sitt fulle potensial. Vi gjør strategi om til praksis og skaper varige forbedringer i både prestasjoner og utvikling.
Organisasjon
Hvordan står det til med kulturen i din organisasjon?
Får du som leder det beste ut av medarbeiderne dine?
Nøkkelen til suksess ligger i samspillet mellom samhandling, kultur, struktur og kontinuerlig forbedring.
Vi vet at bedrifter som lykkes, er målbevisste, strukturerte og har en dyp forståelse for at bedre resultater starter med en endring i tankesett.
Vi hjelper deg å få det beste ut av dine ansatte – for bedre prestasjoner og varig vekst.
Les mer om hvordan vi
hjelper deg å lykkes:
Økt lønnsomhet
Er det mulig a være både ansvarlig og lønnsom? Dette programmet har som mål å sikre økt lønnsomhet i bedriften. Dette gjør vi gjennom å sette fokus på viktige områder der vi ser på hvordan alle disse ulike prosessene går inn i hverandre, og påvirker resultat og lønnsomhet.
Programmet vil gi deg praktiske, relevante og nyttige verktøy, som du kan bruke direkte i hverdagen.
Bedrifter opplever gjerne for lav lønnsomhet, manglende mål og strategier eller dårlig produksjonsstyring. Dette gjør at vi ikke oppnår ønskede resultater og eierskap.
Utbytte og verdi
- Du får verktøy for å lage en komplett strategiplan for bedriften
- Oppnår økt lønnsomhet gjennom tydelig ledelse og god resultatsikring
- Fornøyde medarbeidere som føler seg inkludert og involvert
- Økt synlighet og målrettet salg
- Fra tanke til handling — tenke nytt og få endringer til å skje
- Du får en relevant «verktøykasse» som kan brukes direkte ute i din bedrift
- Vi tilfører ny læring, bevisstgjør din egen kunnskap og utveksler erfaringer i grupper
Forslag til tema og innhold
- Strategiplan med tydelige mål og veivalg
- Optimal organisering og ressursutnyttelse
- Tydelig ledelse og resultatstyring
- Innovasjon, synlighet og merkevarebygging
- Salg og salgsledelse
- Effektiv produksjonsstyring
Kommunikasjon og informasjon
God kommunikasjon og informasjon er en avgjørende faktor i en hver virksomhet. Dette er derfor et viktig verktøy innen organisasjons- og teamutvikling.
Vi ser på elementene i effektiv kommunikasjon og hvordan vi kan forbedre kommunikasjonen med andre teammedlemmer. Vi ser også på betydningen av intern og ekstern informasjon i teamet.
Konstruktive tilbakemeldinger
Tilbakemeldinger fra sjefen din eller mer erfarne kolleger, er en av de mest effektive måtene du kan vokse og utvikle deg på. Lærer du deg å sette pris på all tilbakemeldingen du får, også den kritiske, gjør du deg selv en verdifull tjeneste.
Konstruktive tilbakemeldinger øker kunnskapen vår og gir oss mulighet til å endre oss og oppmuntrer til utvikling. Derfor er det viktig å lære å gi og motta slike. Tilbakemeldinger betyr ikke bare positiv feedback. Negativ feedback er like viktig og nyttig hvis den gis i god mening, og oppleves slik.
Utbytte og verdi:
- Lær å sett kritikken inn i en kontekst
- Være konkret og referere til adferd det er mulig å endre
- Viktigheten av rett timing på konstruktive tilbakemeldinger
- Lær å gi tilbakemeldinger som setter i gang refleksjoner om egen adferd og egne presisjoner
Eksempel på programinnhold:
- Mestre å gi konstruktive tilbakemeldinger – sette kritikken inn i en kontekst
- Lytteferdigheter i stedet for å forsvare seg med det samme
- Timing – Skal tilbakemeldingene ha effekt må timingen oppleves som god
- Styrkebaserte tilbakemeldinger som omhandler positiv adferd og resultater fra medarbeiderens kunnskap og ferdigheter
- Oppgaverelaterte tilbakemeldinger, i motsetning til personorienterte
- Tilbakemeldinger som er spesifikke, lette å forstå og nøyaktige
Kommunikasjon med ulike personer
Hver eneste dag virker du på andre, gjennom din atferd og din kommunikasjon og andre virker på deg, gjennom sin atferd og kommunikasjon.
Vi bruker DISA personanalyse som er et lett forståelig og lett tilgjengelig verktøy som kan gi deg god innsikt og forståelse av egen adferd, og på samme måte gi deg innsikt og forståelse for andres adferd.
Er du en D, I, S eller A så vil det være til stor hjelp å ha innsikt i dette når du kommuniserer med andre. Er den du kommuniserer med en D, I, S eller A vil det på samme måte hjelpe deg til å kommunisere på en slik måte at dere får en effektiv dialog.
Det er en vesentlig forskjell på en tilpasset kommunikasjon til å «være som jeg er» i alle sammenhenger. Er du leder, selger eller en som skal hjelpe andre så vil innsikt, respekt og forståelse for andre gi deg muligheten til å lykkes i langt flere situasjoner.
Behersker du DISA vil du kommunisere bedre og mer effektivt med andre mennesker.
Utbytte og verdi:
- Egenutvikling og økt selvinnsikt
- Et verktøy for å bedre teamutvikling
- Mer konstruktive medarbeidersamtaler
- Du vil håndtere konflikter på arbeidsplassen på en mer konstruktiv måte
- Lære hvordan man tilpasser kommunikasjon til ulike persontyper
Eksempel på programinnhold:
- Innsikt og forståelse for egen adferd
- Innsikt og forståelse for andres adferd
- Hvordan tilpasse kommunikasjonen til ulike personlighetstyper
- Effektivisere kommunikasjonen både internt og eksternt
- Effektiv forebygging og konstruktiv håndtering av konflikter
- Hvordan øke motivasjonen gjennom bedre spisset kommunikasjon
- Hvordan bygge bro over ulikheter, og bruke ulikheter til å oppnå bedre resultater – sammen
Formidle et budskap og gjøre seg forstått
Kommunikasjon handler ikke bare om å overbringe informasjon eller et budskap, men også om hvordan vi bevisst og ubevisst formidler og tolker holdninger, meninger og tanker.
Kroppsspråket og måten du fremstår og presenterer deg på, kan være en vesentlig faktor for å skape tillit og forsterke budskapet ditt, men det kan også svekke eller motsi det du ønsker å formidle. Få mennesker klarer virkelig å se seg selv slik andre ser dem. Denne forståelsen krever selvbevissthet, samt økt bevissthet om andre.
Utbytte og verdi:
- Lær å kommunisere effektivt, slik at andre ønsker å lytte til budskapet ditt
- Forberedelser og planlegging av gode og vellykkede presentasjoner
- Lære å bli bevisst på din egen kommunikasjon og sitt kroppsspråk
- Få et bevisst forhold til din nonverbale kommunikasjon
- Du vil lære å bli tryggere og dyktigere til å formidle, slik at du blir forstått
Teamutvikling
Virkelig teamarbeid er noe av det mest krevende av alle måter å organisere arbeid på. Det er forpliktende, ansvarsfullt, anstrengende og tidskrevende, men når teamarbeid fungerer blir det kategorisert som arbeidslivets Rolls Royce.
To pluss to kan bli fem – eller mer – hvis du utnytter synergieffektene som ligger i et team. Vi hjelper deg å få ut et større potensiale i teamene på arbeidsplassen din.
Kartlegging og teamsammensetning
Formålet med et team er at resultatet av teamets innsats skal være større enn summen av hva de enkelte medlemmer hver for seg kan yte.
Det er derfor viktig at teamet er sammensatt av medlemmer som kan fylle ulike teamroller, slik at teamet samlet sett blir et effektivt arbeidsredskap.
For å kunne forstå og utvikle den sosiale kompetansen og relasjonelle ferdigheter i teamet, er du avhengig av å velge deg et begrepsapparat og verktøy som er enkelt å bruke, lett å forstå og effektivt å kommunisere gjennom. Alle disse egenskapene finnes i DISA person analyse.
Utbytte og verdi:
- Felles mål – all vet hva som skal utrettes
- Arbeidsfordeling – Riktig person fyller riktig teamrolle
- Arbeidsmåter – Alle vet hvordan det skal gjøre, teamet fungerer effektivt i alle faser
- Menneskelige og mellommenneskelige forhold – Alle vet hvordan en skal ha det med seg selv og med andre
- Gjensidig avhengig av hverandre
- Utøver langt større prestasjoner enn alene eller i en arbeidsgruppe
Eksempel på programinnhold:
- Definering av teamets oppgaver og mål
- Hvordan rollene er fordelt i teamet i forhold til oppgaver, ansvar og myndighet
- Teamets suksesskriterier/ styrker og begrensninger i forhold til å løse teamets oppgaver og nå teamets mål – SWOT
- Utfordringer knyttet til forskjellighet i atferd mellom enkeltindivider i teamet og hvordan dette kan påvirke effektiviteten
- DISA person analyse
- Dynamikken i relasjoner mellom to individer og teamets dynamikk.
- Foretrukket lederstil og coaching av teamet.
Utvikling av team
Utvikling og trening av team, grupper og teamsammensetning består av nøye gjennomgang av de menneskelige ressursene.
Dette arbeidet forankres i uttalte mål og strategier for bedriften. Like viktig er det å styrke etablerte team og grupper enten det gjelder prosjektteam, lederteam eller grupper som er avhengig av et godt samspill for å øke lønnsomheten. Vi tar for oss hvordan ytelse og effektivitet endrer seg basert på de ulike 5 samhandlingskategoriene: Arbeidsgruppe, Pseudo-team, potensielle team, virkelige team og høyytelsesteam.
Utbytte og verdi:
- Skape synergier mellom medlemmene i gruppen
- Få innsikt i hvordan teamet strukturer bør tilpasses oppgave og situasjon for optimal ytelse – Hente ut teamets maksimale ytelse
- Fokus på felles forpliktelser og kollektiv ansvarlighet – utvikle et høyytelsesteam
- Etablere et team som tilfredsstiller absolutt alle krav et ekte team skal ha
Eksempel på programinnhold:
- Teamutvikling og veiledning
- Gruppedynamikk
- Teamsammensetning, likheter og personlighetsforskjeller i team, kompetanseprofiler
- Potensielle Konfliktområder
- Stresstoleranse ved endrings- og omstillingsprosesser
- Kartlegging, verdier og motivasjon
Praktisk teambuilding
Teambuilding er å skape, vedlikeholde og berike utviklingen av en gruppe mennesker til et samarbeidende team.
Det finnes ingen «one-size-fits-all approach» for teambygging derfor tar vi aktivt del i prosessen og er med på å utforme en praktisk teambuilding som kombinerer teori og praktiske øvelser ”ute i det fri”. Denne metodikken, som skaper engasjement, glede og høy motivasjon synliggjøre læringen på optimal måte. Vi tilbringer mesteparten av tiden utendørs og ved ønske overnatter vi ute også.
Utbytte og verdi:
- Etablere teamregler eller «normer» for å skape effektivitet og trivsel.
- Skape tillit, åpenhet og direkte kommunikasjon gjennom praktiske øvelser
- Erfare hvordan måten du oppfører deg på, virker på andre, og hvordan andres væremåte virker på deg gjennom praktiske øvelser.
- Treffe og knytte tettere bånd til kollegaer utenfor kjente og kjære omgivelser
- Bli utfordret, dratt utenfor komfortsonen og oppleve mestring som team
Eksempel på programinnhold:
- Definering av teamets oppgaver og mål og status – SWOT
- Øvelse; ”Sabotøren” – Mestre situasjoner der teammedlemmer jobber i mot teamets felles mål
- Øvelse; ”Den hierarkiske organisasjon” – synliggjøre organisasjonskart i praksis
- Øvelse; ”Kullgruven” – synliggjøre elementet ved å dele informasjon
- Øvelse; ”1 Hour in Hell” – løse oppgaver som omhandler kreativitet og problemløsning
- Øvelse; Hot chair – dirkete og konstruktive tilbakemeldinger til den enkelte som individ og ens påvirkning i temaet
Organisasjonskultur
De beste bedriftene har en tydelig og klar bedriftskultur
Noe av det absolutt viktigste en bedrift kan jobbe med er kulturutvikling. Med mindre kulturen på arbeidsplassen er ønskelig, og i samsvar med slik en ønsker å drifte ens virksomhet, vil lite fungere.
Kraften i en kultur eller ukultur er så sterk som at “kultur spiser strategi til frokost”. Vær bevisst hvordan utvikle og opprettholde en god kultur i din organisasjon
Vår erfaring tilsier at de beste bedriftene kjennetegnes av at de har en tydelig og klar bedriftskultur. For mange ledere og ansatte kan dette med kultur virke for svevende og lite håndgripelig, mens andre konkluderer med at «det sitter i veggene».
Kultur er overalt på arbeidsplassen, men vises først og fremst i det vi gjør, vår daglige atferd, måten vi håndterer våre utfordringer, våre reaksjoner – sinne som glede – i måten vi feirer på, og ikke minst måten vi snakker om og til hverandre på.
Det grunnleggende fundamentet
Det grunnleggende fundamentet i en hver bedrift er selve grunnmuren i bedriften, det er ut i fra dette fundamentet at vi bygger og videreutvikler bedriften.
Alle som har bygget hus vet at uten en sold grunnmur vil ikke huset stå særlig lenge. Det grunnleggende fundamentet er bedriftens verdier, visjoner for ønsket kultur. Det er disse kjørereglene som forteller oss hvordan vi gjør ting hos oss. Hvordan vi skal fremstå internt og eksternt og ikke minst hva vi skal basere våre beslutninger på. Dette grunnlaget fortelle oss hva vi tror på og hva vi ikke tror på.
Utbytte og verdi:
- Verdi og visjoner brukes som byggestein for en ønsket kultur
- Gir en standard for hva som anses som godt og dårligt
- Felles forståelse og enighet på hvordan vi gjør ting hos oss
- Våre felles handlemåter og vaner
- Har en aktiv veileder i valgsituasjoner
- Opprettholder en positiv selvfølelse
- Praktiserer verdiene til daglig i forhold til kollegaer og kunder
Eksempel på programinnhold:
- Utarbeidelse av et felles verdigrunnlag av aksepterte normer og regler – dette står vi sammen om.
- Forståelsen av at verdier og holdninger skal gjennomsyre alt i bedriften – forankres i målene og bygges inn i bedriftens strategi og kvalitetsarbeid
- Forretningside – Hvilke varer eller tjenester skal selges og hvem skal kjøpe dem.
- Kundeløfte – Hva lover vi kundene våre
- Posisjon i markedet – hvem er dine konkurrenter og dine leverandører
Program i kulturutvikling
Mange ledere ønsker å få en bedre kontroll på over organisasjonskulturen, endre den i en eller annen retning eller gjøre organisasjonens medlemmer mer bevisst på sin kultur. Erfaring viser at både en akademisk og praktisk tilnærming til kulturendring gir mye verdi.
Kultur endringen må alltid ta utgangspunkt i den konteksten bedriften eller selskapet er i. Hva slags størrelse den har, eiere, hva slags kunder den har, hva slags utfordringer den har, antall ansatte, distribuert organisasjon eller ikke, privat eller offentlig. Deretter må enhver bedrift må lage sin egen unike suksessformel for kulturendring i samråd med programmet i kulturutvikling.
Utbytte og verdi:
- Skape en ønsket kultur i bedriften i samsvar med de ansatte
- Enighet for hvordan en skal fremstå i forhold til kollegaer og kunder
- De ansatte kjenner og lever etter verdigrunnlaget
- Bevisstgjøre hvordan en selv påvirker bedriftens kultur
- Effektiv lykkes med å kategorisere, utvikle og bevare ønsket kultur
Eksempel på programinnhold:
- Organisasjonskulturen i bedriften
- Forskjellen mellom en organisasjonskultur og en subkultur
- En ønsket organisasjonskultur og innholdet i dagens bedriftskultur
- Funksjoner som tjener organisasjonskulturen
- Medlemmenes atferd i en organisasjonskultur og de 4 kulturelle dimensjonene i bedriften
- Slik styres organisasjonskulturen
Vi oppnår resultater sammen med kundene våre
Their ability to ask the right questions and provide tailored techniques has empowered us to navigate various situations with confidence.
"We have had the pleasure of working with Evan Jones for over five years, and they have become an invaluable partner in shaping our company culture and addressing complex HR challenges. Their ability to ask the right questions and provide tailored techniques has empowered us to navigate various situations with confidence. Through our long-standing relationship, they have developed a deep understanding of our organization, and their group sessions have been instrumental in sharing knowledge and experiences across different industries."
Snakk med oss om din Strategi
Evan-Jones har flere rådgivere med spisskompetanse innen strategi og strategiske prosesser. Kontakt oss for en uforpliktende prat, så tar vi det derfra.