Tjenester / Salg

Skreddersydd salgsutvikling

Hos Evan-Jones vet vi at de fleste kan bli fremragende selgere eller salgsledere – med riktig kunnskap, systematisk trening og den rette innstillingen.

Salg

Leverer salgsteamet ditt som forventet?

Men suksess krever mer enn bare individuelle ferdigheter. En tydelig strategi og en optimal organisering av salgsarbeidet er nøkkelen til varige resultater.


Salg er hjertet i enhver virksomhet. For å sikre utvikling og vekst er det avgjørende å mestre kunsten å selge. Oppnår salgsteamet ditt de resultatene du forventer?

Vi tilbyr skreddersydd salgsutvikling som gir konkrete forbedringer, og hjelper ditt team å nå sitt fulle potensial.

Les mer om hvordan vi
hjelper deg å lykkes:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Selgerutvikling

Selgerutvikling

Kundens valg er basert på følelser, ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.

Da kan det være en god ting å skaffe seg selv innsikt på hvordan ulike kundetyper reagerer i ulike situasjoner og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som selger kan fínjustere av egne ferdigheter og hva du bør trene på og jobbe med for å bli enda bedre. Når du besitter denne kunnskapen blir det lettere å forstå andre, å takle for eks forhandlingssituasjoner, det blir enklere å skape begeistring og få følelsene i sving hos kunden.

Salg handler også om presentasjonsteknikk, enten det er i en 1.1 situasjon eller til større grupper/forsamlinger. Alle egenskaper en god selger innehar, er trenbare, enten det er presentasjon, kroppsspråk, forhandling, argumentasjon eller closing, for å nevne noe.

Å være nysgjerrig og lyttende, samt å tørre og utfordre kunden på muligheter, er essensielt, og kan skape nye og spennende salgssituasjoner.

Hvilken selgertype er du, hva blir du motivert av, hva er julaften og 17. mai for deg?

Start med å være nysgjerrig på deg selv.

Vi i Evan-Jones har mange spennende verktøy som brukes for å belyse dine karaktertrekk og vi bidrar mer enn gjerne på din selgerreise.

Bodil Skjørestad
Senior rådgiver og coach
Ewy Myrhaugen
Teamleder og senior rådgiver
Salgsedelse

Salgsedelse

God salgsledelse gir bedre salgsresultater.

Ledelse er kunsten å oppnå resultater gjennom andre. Vi skaper endringer som forbedrer salgsresultater.

Se temaer i salgsledelse tilpasset din bedrift og din karriere.

Salgslederrollen

Ledelse er kunsten å oppnå resultater gjennom andre.

Fokus på salgslederrollen utvikler den enkeltes ferdigheter og kunnskaper som leder innen salg, og som følge av det, forbedres resultatene i egen bedrift. Å utvikle salgslederrollen er aktuelt for alle som leder, få eller mange, innen salg.

Vår trening baseres på tilføring av modeller og teorier som brukes i gjennomgang av egne problemstillinger og cases. Diskusjonene på tvers av bransjer og mellom ledere på forskjellige nivåer, fører til viktig kunnskapsdeling og erfaringsbasert læring. Mellom hver modul vil det bli gitt oppgaver, knyttet til tema som gjennomgås og forankret i egen arbeidshverdag.

For å få maksimalt ut av læring og nettverksbygging, vil det kun være 5 – 8 personer på dette kurset

Temaer som behandles:
  • Rollen som leder i salgsarbeid
  • Selvinnsikt og utvikling
  • Målstyring og struktur
  • Resultatskaping innen salg
  • Motivasjon og medarbeiderlojalitet
  • Effektiv kommunikasjon og formidling

Styringsplattform

Å utarbeide styringsplattform betyr å definere hvilke salgsmål og KPI`er som skal være styrende for både salgsteamet, regioner og den enkelte selger.

Å sette riktige mål og skape en god målkultur som bidrar til eierskap og forpliktelse hos den enkelte er sentralt i retning mot måloppnåelse. Vi bidrar til å utarbeide en styringsplattform, både på team- og individnivå, som er effektiv og enkel i bruk.

Resultatsikring

Resultatsikring handler om å sikre at vi når fastsatte mål.

Det betyr at man må ha en struktur for oppfølging, gjerne gjennom resultatsikringsmøter. Dette kan gjøres både i team- sammenheng med fokus på læring/erfaringsutveksling, og individuelt for å sette fokus på den enkeltes utvikling.

Det handler om to enkle svar – vil du oppnå målene eller ikke? JA eller NEI? Hvis JA, noen risiko fremover. Hvis NEI, hva er planen fremover og trenger du hjelp?

Organisering av salgsteamet

Hvor er salgsteamet i dag, og hva trenger det?

Et salgsteam som jobber optimalt ut ifra sine forutsetninger er en illusjon. Budsjetter er i beste fall en ledesnor. Det handler om å stille krav og at selgeren kjenner sin plass i teamet. At en måler og tar fatt i både selgeren, men også gruppen som en helhet.

Hvordan få mest igjen ved å bruke teamet, selgeren og ressursene optimalt. Organisering går på å gjøre salgsarbeidet så finjustert og selvforsterkende som mulig.

Hvilken organisasjonsform bør du velge? En rollebasert salgsorganisasjon, en produktorganisert eller en resultatbasert organisasjon?

Vi har utviklet en av bransjens beste metoder for å anvende kunnskap, egenskaper og egoet i selgeren til å bli best i sin rolle.

Coaching for salgsledere

En coachende salgsleder må kunne gi selgere i teamet kunnskap og strategier, slik at de oppnår mer, trives bedre og når målene raskere.

Coaching er handlingsorientert og fokuserer primært på fremtiden og hva som må endres, gjøres og forankres for å oppnå bedre resultater og måloppnåelse i fremtiden.

En salgscoach  bruker en rekke verktøy, når hun/han hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse, stiller spørsmål, lytter med empati, utvikler ferdigheter, utfordrer og bevisstgjør potensiale.

Alle salgsledere som vil utvikle sin evne til å bringe andre i retning av å nå sine mål. Raskere og lettere. Den kanskje mest brukte definisjon på ledelse er å oppnå resultater gjennom andre, og det er det dette programmet tar for seg. Coaching som verktøy er en svært effektiv måte å få selgere til å prestere og mestre salg på.

Verdi/utbytte:

Vi tilbyr verktøy for deg som salgsleder, slik du kan hjelpe hele eller deler av salgsteamet til og nå fastsatte mål og sikre at de blir oppnådd gjennom valgt salgsstrategi for bedriften.

Temaer:
  • Rollen som coach i salg og salgsarbeidet
  • Effektiv coaching gjennom smart kommunikasjon
  • Forståelse for ulike mennesketyper og preferanser
  • Verktøy og metoder for salgscoaching
  • Sikre at endringer skjer og eierskap hos selgeren / salgsteamet

Salgsmøter og beste praksis i salg

Møtet er satt opp. Du prøver å overtale en kjøper til å ha noe på agendaen som de ellers ikke ville vurdert. Du må skape en god tone. Du må inspirere. Du må skape noe.

Vi hjelper deg å skape gode salgsmøter som gir salgsmuligheter, bygger relasjoner og danner grunnlaget for et effektivt samarbeid.

Ewy Myrhaugen
Teamleder og senior rådgiver
Bodil Skjørestad
Senior rådgiver og coach
Salgsstrategi

Salgsstrategi

Beste praksis og verktøy for å nå salgsmål.

Gode salgs- og markedsplaner er ofte forskjellen på å oppnå mål eller ikke. Beste praksis og gode verktøy gir deg en effektiv, riktig og konkret plan. Hvordan kvalifisere de riktige kundene og gjennomføre nok aktiviteter samtidig som du opprettholder kvalitet. Hva ønsker du å oppnå og hvordan skal du måle suksess?

Salgslederrollen

Gode salgs- og markedsplaner er ofte er forskjellen på det å nå salgs- og markedsmål eller ikke.

Vi utarbeider sammen en effektiv, riktig og konkret plan. Hvordan kvalifisere de riktige kundene og gjennomføre nok aktiviteter, samtidig som du opprettholder kvalitet? Hva ønsker du å oppnå, og hvordan måler du suksess?

En overordnet salgsstrategi gir retningslinjene en organisasjon eller et team trenger for å oppnå salgssuksess. Salgsstrategien skal også gi svar på hvordan bedriften skal nå fastsatte salgsmål. Det er viktig at salgsstrategien henger sammen med overordnet strategi for resten av bedriften.

Viktige elementer i en salgsstrategi:
  • Situasjonsanalyse med fokus på marked, konkurrenter, organisasjon og kunder
  • Segmentering av kunder, slik at du kan målrette din salgs- og markedsinnsats mot lønnsomme, lojale kunder og prospekter med høyt potensial.
  • Segmentering av produktene, slik at dere kan selge produktene til de rette kundene.
  • Definere innhold i selskapets salgsprosess for beste praksis
  • Hvordan organisere og tydeliggjøre roller i salgsteamet for å optimal struktur og ressursutnyttelse
  • Hvordan lære opp og trene de forskjellige personene i de forskjellige rollene i de ulike situasjonene
  • Hvordan drive salgsledelse i kombinasjon med målstyring og resultatsikring
  • Definere og utarbeide plattform til en god salgskultur som samtidig ivaretar bedriftens verdier og visjon.
  • Avdekke de riktige kanaler for salgs- og markedsarbeidet for mest mulig effektiv betjening av markedet.

Produktstrategi

Produktstrategien skal optimalisere produktporteføljen i din virksomhet.

Hvilke produkter skal prioriteres, utvikles eller avvikles? Trenger vi å utvikle nye produkter? Produktet er selve kjernen i konkurransekraften. Uten et produkt som innfrir kundebehov og verdi som er bedre enn konkurrenten, kan man aldri skape konkurransekraft.

Et viktig element i produktstrategien er å tydeliggjøre hvorfor skal kundene velge din bedrift og dine produkter. Gjør det krystallklart overfor kundene hvorfor de skal velge deg fremfor andre leverandører. Forsikre deg om at ditt produkt har en unik egenskap som skiller det fra andre produkter – synliggjør USP og utbytte/verdi.

Kundestrategi

Det holder ikke lenger å si noe om hvilke kunder og kundesegmenter som skal prioriteres. Du må også skape verdi for kundene.

Å ha en kundestrategi betyr at du har et bevisst forhold til blant annet hvilke kunder du henvender deg til med produktet ditt, hvor mange de er, hvilken kjøpekraft de har, hvor lønnsomme de er, hvordan du prioriterer blant dem. Å skape kundeverdi starter med å kjenne kundenes motivasjon og atferd.

Markedsplan

Markedsplanen sikrer at målene i markedsstrategien oppnås.

Vi hjelper deg å lage en effektiv og konkret plan.

Hvordan kvalifisere de riktige og gjennomføre nok aktiviteter samtidig som du opprettholder kvalitet. Hva ønsker du å oppnå og hva skal du måle suksess på ?

Vi i Evan-Jones har rett kompetanse, verktøy og modeller du og din organisasjon trenger for vekst og økt inntjening.

Bodil Skjørestad
Senior rådgiver og coach
Ewy Myrhaugen
Teamleder og senior rådgiver

Vi oppnår resultater sammen med kundene våre

Økte omsetning fra 50 til over 100 millioner på 3 år

"Det at vi utarbeidet en tydelig og langsiktig salgsstrategi sammen med Evan-Jones har bidratt til at vi doblet omsetningen vår i løpet av 3 år.

Med en tydelig strategiplan i «baklommen» så har det vært «enkelt» for meg som daglig leder og salgsansvarlig å ta gode beslutninger i hverdagen, både i forhold til hvilke markedsområder og kundeprosjekter som skulle prioriteres."

Ola Hegrestad
Daglig leder i Treprosjekt AS
Salg

Snakk med oss om dine Salg

Evan-Jones har flere rådgivere med spisskompetanse innen strategi og strategiske prosesser. Kontakt oss for en uforpliktende prat, så tar vi det derfra.

Ingjerd Torp Sletner
Senior rådgiver
Bodil Skjørestad
Senior rådgiver og coach
Ewy Myrhaugen
Teamleder og senior rådgiver
Roger Årdal
Daglig leder og senior rådgiver